2011'de İk'da Tek Trend: İnternet

2011'de İk'da Tek Trend: İnternet
26 / 12 / 2010


Uzmanlar, 2011’de de İK alanına internetin damgasını vuracağı konusunda hemfikir. İnterneti ve sosyal ağları kullanan Y kuşağının iş yaşamındaki etkisi daha da artacak. Şirketler ise yetenekleri çekmek ve elde tutmak için işveren olarak markalaşacak.
Genç ve yetenekli adaylara ulaşmak isteyen firmalar, işe alım işe alım iletişimlerini büyük oranda gençlerin mecrası olan internete taşıdı. Bu iletişim giderek daha interaktif, daha şeffaf ve yaratıcı bir hale gelirken sosyal siteler, iş ağları İK sürecinin içine girdi. Bu süreçte işverenler, adayların ilgisini çekebilmek için istikrarlı mesajlarla örülü bir “işveren markası” oluşturma zorunluluğunu fark etti. 2011’de de birçok şirket, özellikle Y kuşağının mecrası olan internetteki yaratıcı ve interaktif uygulamalarıyla Y kuşağını cezp etmek, çalışılmak istenen şirket olabilmek için bir ” işveren markası iletişimi” stratejisi uygulamaya devam edecek.

İNSAN ODAKLILIK KAZANACAK
PwC Türkiye İnsan Kaynakları Direktörü Murat Demiroğlu’na göre 2011 ve sonrasında insan odaklılık öne çıkacak. “İç-dış müşteri bakış açısı yerini insan odağına bırakmaya başlıyor. Kurumlar bu yüzden kendi çalışanlarına da tıpkı dış müşterilere yaptıkları gibi marka lansmanı ve tutundurma çalışmaları yapacak. İş- özel hayat dengesinin sağlanması çalışanların motivasyonunda önemli bir etken” diyen Demiroğlu, sözlerine şöyle devam ediyor: ” Çalışanlara sadece işveren-işgören ilişkisinde değil bir bütün olarak bakabilen; ortaklık beraber başarı için insan; fark yaratan faktör yaklaşımı geliştiren, sürdürenler ayakta kalacaklar” öngörüsünde bulunuyor.

Y KUŞAĞI SÖZ SAHİBİ OLACAK
“2010′ da şirketlerin yönetim kademeleri daha çok X kuşağı tarafından tutulurken, Y kuşağı etkisini arttıracak” diyen HRM Şirket Yönetici Ortağı Aylin Coşkunoğlu Nazlıaka şöyle devam ediyor: “Bu kuşaktaki yetenekli çalışanlar; yaratıcılığını kullanabileceği, fikirlerini özgürce paylaşabileceği, şirket kararlarında az da olsa söz sahibi olabileceği, eğitim ve kariyer imkânı sağlayan, maddi olduğu kadar manevi tatmin de duyacağı bir şirketin parçası olmak istiyor. O nedenle şirketler esnek çalışma saatleri, evden çalışma, serbest giyim, iş-özel yaşam dengesi gibi uygulamalara giderek daha sıcak bakacak. Y kuşağından verim alabilmek için bireysel motivasyon tekniklerinin geliştirildiği uygulamalar önem kazanacak” diyor.
Demiroğlu ise şu yorumu yapıyor: “Teknoloji ve yeşil sorumluluk anlayışı çalışanları çalışmak istedikleri şirketler için sıraladıkları nitelikler olarak karşımıza çıkıyor. Tek ya da birden fazla şirkette farklı deneyimler edinme fırsatına sahip olacak, özellikle Y nesil çalışanlar, kendi önceliklerine ve ideallerine bugünkü dünyadan daha fazla uyan kuruluşlarla anlaşmanın yollarını arayacak.”

İNTERNET UYGULAMALARI ARTACAK
İnternet iş arama ve iş bulma için çok etkili bir mecra ve etkinliğini günden güne arttırıyor. Buna yönelik hizmet sunan internet portalları da her geçen gün yapılarını güncelleyerek adayların ve firmaların ihtiyaçlarını karşılamaya ve bu sitelerin kullanımlarını kolaylaştırmaya ve yaygınlaştırmaya çalışıyor. Bunun dışında sosyal medyanın kullanımı da giderek yaygınlık kazanıyor. “internetin potansiyel adayları bulmakta oynamaya başladığı rolü vurgulamak gerekiyor” diyen Manpower Türkiye Genel Müdürü Ebru Coş da konuyla ilgili şu yorumu yapıyor: “adaylara sosyal ağ veya blog gibi online mecralardan birebir iletişim kurmak ve şirketin kariyer olanaklarını web tabanlı oluşumlarla duyurmak yeni dönemin trendlerinden bazıları olacak.”

Y JENERASYONUNU HEDEFLEYEN ŞİRKETLER VİDEOLU İLAN YAPTI
2011′ de istihdamda en önemli trendin Y jenerasyonu ve bu jenerasyona yönelik çalışmalar olduğunu belirten Kariyer.net Genel Müdürü Yusuf Azoz, başta videolu ilanlar olmak üzere bu alandaki projelere yoğunlaştıklarını söylüyor ve ekliyor: “En son ürünlerimizden biri, videolu iş ilanları üzerine. Artık adaylar online dünyanın en önemli anlatım aracı olan videoları, iş ilanlarında da görecek” Azoz, yurtdışındaki en etkili video uygulamalarının, firmanın bizzat çalışanlarının oynadıkları olduğunu belirtiyor.

İŞE ALIM STAJDA BAŞLAYACAK
KRM Yönetim Danışmanlığı Genel Müdürü Kerim Paker’ e göre kurumsal firmaların birçoğu eleman alımlarının ötesinde, stajyer alımlarında da interneti kullanmaya başladı. Çünkü yatırım yapılan stajyerler aynı zamanda şirketler için belirli bir işgören potansiyelini de temsil ediyor. “Yeteneklerin gelişimi kurumların yatırım alanlarının başında gelecek” diyen Paker, “Büyüme ile birlikte gerek deneyimli gerekseyeni mezunlar için iş fırsatları artacak. Piyasadaki yeteneklerin tespiti, takibi ve çekilmesi de gündemde olacak” görüşünü savunuyor.

YENİ KUŞAK ÇALIŞANLAR ORTAYA ÇIKIYOR, R KUŞAĞI DÖNEMİ BAŞLIYOR
Randstad Türkiye Genel Müdürü ve Özel İstihdam Büroları Derneği Bakanı Altuğ Yaka, iş dünyasının 2011’de X ve Y kuşaklarından sonra ortaya çıkan bu yeni kuşağın isminin R kuşağı olduğunun ve İngilizce gerileme anlamına gelen ‘recession’ kelimesinden kaynaklandığını anlatıyor: “R kuşağı, kriz dönemlerinde iş yükü sorumluluğu ile daha vasıflı hale gelen ancak ne unvanlarında ne de ücret ve yan haklarında kriz öncesine nazaran iyileştirmeye sahip olmayan çalışanlardan oluşuyor. Bu kuşak birçok ülkede çalışan hareketliliği endeksini arttırmış durumda. Çünkü R kuşağı daha fazlasını hak ettiğini düşündüğü için kriz döneminde çalıştığı firmadan ayrılıp başka bir firmada hak ettiği unvan, ücret ve yan haklara kavuşmak niyetinde.”

2011 İK TRENDLERİ NELER OLACAK

X ve Y’ den sonra “R” yani kriz dönemi kuşağı başlayacak
R kuşağı daha fazla iş değiştirecek
İşverenler “markalaşacak”
Y kuşağı daha fazla yetki isteyecek
Çalışanlar şirketlerinden sosyal sorumluluk bekleyecek
Çalışanlar daha fazla eğitim alacak
Yetenek savaşları hız kazanacak
İş ilanları videolu olacak
Sosyal ağlarda uygulamalar artacak
Şirketler blog tutacak

YETENEKLİ ÇALIŞANLAR YALNIZ ÜCRETTE DEĞİL YAN HAKLARDA DA ÖNE ÇIKACAK
“Günümüzde çalışanların iş bulabilirliğinin yüksek olması içinde çalıştığı şirketin ona eğitim yatırımı yapması, yeteneklerini kullanabilme imkânı sağlaması gibi unsurlar devreye giriyor” açıklaması yapan Aylin Coşkunoğlu Nazlıaka, aksi takdirde; yetenekli ve potansiyeli yüksek çalışanların, şirkette neden kalmaları gerektiğini sorgulamaya başlayacağına değiniyor: “Yetenekli çalışanları işe almak için özel uygulamalar önem kazanacak. Bunlar çalışma biçimlerinde, ücret ve yan imkânlar paketlerine kadar kendisini gösterecek. Örneğin, organizasyonda aynı seviyede olan 2 ayrı yönetici, aynı fiyat skalasında yer alan araba markaları arasında kendi tercih ettiğini kullanabilecek. Ya da bekar bir çalışan spor kulübü üyeliği tercih ederken, evli olan bir çalışan eşit miktardaki hakkını aileyi kapsayan özel sağlık sigortası için kullanabilecek.”

26 Aralık 2010 HT Kariyer