Kurumsal Girişimciliğin Anatomisi

Kurumsal Girişimciliğin Anatomisi
1 / 4 / 2010


İnsan kaynakları danışmanlığı sektörünün öncü kuruluşlarından olan HRM Danışmanlık, 250 üst düzey yönetici ve insan kaynakları profesyonelinin katılımıyla düzenlenen ‘Kurumsal Girişimciliğin Ardındaki İnsan’ temalı panelle, ‘kurumsal girişimciliği’ masaya yatırdı.

1970’li yılların sonunda Batı dünyasında dikkat çekmeye başlayan kurumsal girişimcilik kavramı, 1990’lı yılların başından itibaren akademisyenler ve iş dünyasının yakın markajında… Türkiye’de ise yeni yeni konuşulan ve uygulamaya konulan bir kavram.


3M, Apple, GE, Toyota, Sony, gibi pek çok şirket, başarısını kurumsal girişimcilik değerlerine yatırım yapmaya borçlu. Kurumsal girişimcilik vizyonunu yaygınlaştırmak amacıyla kolları sıvayan HRM
İnsan kaynakları danışmanlığı sektörünün öncü kuruluşlarından olan HRM Danışmanlık, 250 üst düzey yönetici ve insan kaynakları profesyonelinin katılımıyla düzenlenen ‘Kurumsal Girişimciliğin Ardındaki İnsan’ temalı panelle, ‘kurumsal girişimciliği’ masaya yatırdı.

1970’li yılların sonunda Batı dünyasında dikkat çekmeye başlayan kurumsal girişimcilik kavramı, 1990’lı yılların başından itibaren akademisyenler ve iş dünyasının yakın markajında… Türkiye’de ise yeni yeni konuşulan ve uygulamaya konulan bir kavram.
Danışmanlık’ın düzenlediği ‘Kurumsal Girişimciliğin Ardındaki İnsan’ temalı panele HRM Kurucu Ortağı Aylin Coşkunoğlu Nazlıaka, HRM İstanbul Ofisi yöneticileri Ayşegül Davutoğlu ve Sema Süvarioğlu’nun yanı sıra Özyeğin Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Erhan Erkut ve Silk&Cashmere’in CEO’su Ayşen Zamanpur gibi isimler de katıldı. 1992’den kurulan ve bugün Ankara, İzmir ve İstanbul olmak üzere üç ilde faaliyet gösteren HRM’nin kurucu ortağı Aylin Coşkunoğlu Nazlıaka, kurumsal girişimcilik sürecini şöyle özetliyor: “Kurumsal girişimcilik, firmaların güçlerini artırıp, sürdürülebilir büyümeyi gerçekleştirebilmeleri amacıyla yeni fırsatlar yaratarak risk alma, inovasyon, proaktivite ve aktif rekabetçiliğe yönelik tüm eğilim ve davranışların bütünü olarak öne çıkıyor. Zorlayıcı koşullar ve hızlı değişim, en başarılı şirketlerin bile rekabet üstünlüklerini korumak için sürekli yenilenmelerini gerektiriyor. Bu nedenle de girişimcilik kavramının kapsamı genişleyerek, içinde yer aldıkları sistem adına bir yenilik başlatan profesyoneller ve çalışanlarla yaratılan kurumsal girişimcilik kavramı gündeme geliyor. Kurumsal girişimciliği teşvik eden çalışmalar, Batı’da giderek yaygınlaşıyor. Türkiye’de ise bu kavram, sadece bazı çokuluslu şirketlerin gündeminde yer alıyor.”

KURUMSAL GİRİŞİMCİLİĞE YATIRIM

Aylin Coşkunoğlu Nazlıaka, Türkiye’de şirketlerin ortalama ömrünün 12 yıl olduğunu vurguluyor. En uzun ömürlü şirketler ortalama 20 yıl ile kollektif şirketler, en kısa ömürlü şirketler ise ortalama 4 yıl ile şahıs şirketleri… Yani şirketler ilk 5 yılda pes ediyor. Kapanan şirketlerin ise yalnızca yüzde 1.8’i 40 yıldan uzun süre ayakta kalabilmiş. Dünyaya bakıldığında ise küçük ve orta ölçekli kurumların ortalama yaşam süresinin 18 yıldan 12.5 yıla düştüğü görülüyor. Dünyanın en büyük 500 şirketi araştırmasına katılan çok uluslu şirketlerin ortalama yaşam süresi ise 40-50 yıl… Peki şirketler neden ölüyor? Bu şirketlerde yöneticiler, tüm dikkatlerini mal ve hizmet üretimine ilişkin ekonomik etkinlikler üzerinde topladıkları görülüyor. Oysa, uzun yaşamak isteyen şirketlerin kurumsal girişimcilik ile sürekli değişim ve dönüşüm içinde olmaları gerekiyor.

Girişimci yöneticiler yükselişte

HRM Danışmanlık, uzun ömürlü ve dinamik bir iş-yapış stiline sahip olmak isteyen müşterilerine yenilik başlatan profesyonel ve çalışanlarla yaratılan ‘kurumsal girişimcilik’ kavramına yönelmelerini tavsiye ediyor. Bu yeni akımın en önemli göstergesi ise dünyadaki lider kurumların artık geleneksel yöneticilerle çalışmak yerine, kendin işin sahibi kadar işe verebilen ve sorumluluk seviyesi yüksek ‘girişimci yöneticiler’ e yönelmesi… Kurumsal girişimciliğin şirket kültürünün bir parçası olabilmesi için çalışanların tanınması, yönetimin hedef ve hayallerini çalışanlarıyla paylaşması, ödüllendirme sistemleri geliştirilmesi, kurumsal girişimcilik programlarına odaklanılması, inisiyatif kullanmaya açık, esnek bir şirket kültürü yaratılması gerekiyor. Kurumsal girişimcilerin de yenilikçi, risk almayı seven, proaktif, azimli ve tutkulu bir profile sahip oldukları görülüyor.

Nisan 2010 Platin Dergisi