Piyasada Kuşak Çatışması

Piyasada Kuşak Çatışması
17 / 1 / 2011


‘Y kuşağı’ diye adlandırılan iyi eğitimli, hırslı gençler, gözlerini yöneticilerin koltuklarına dikti. Şirketler, ‘parlak ama iş sadakati düşük’ kuşağı verimli çalıştırmak için çözüm arıyor.

Yeni kuşak hemen terfi istiyor
İş dünyasında Y kuşağı alarmı…1980-1999 arasında doğan ve iş hayatında hızla yükselen jenerasyon, global şirketlere personel politikalarını yeniletiyor. Tipik özellikleri; yetenekli, özgürlüğüne düşkün, seçici, sorgulayıcı. Emir almaktan hoşlanmıyor.

Dev şirketleri yönetecekler
Microsoft, Unilever, Coca-Cola, IBM gibi dünya devleri, Y kuşağı için sürekli strateji geliştiriyor. Türkiye’deki şirketler de kollarını sıvadı. İnsan kaynakları departmanları, 5-10 yıl sonra yönetici olması beklenen bu jenerasyonla uyum için projeler üretiyor.

Kalıcılık ve aidiyet duygusu eksik
HRM Danışmanlık’tan Coşkunoğlu’na göre, Y kuşağı ile çalışan şirketler yüksek performans sağlarken, aidiyet duygusu da kazandırmayı’ hedefliyor. Turkcell Genel Müdür Yardımcısı Kocabaş ise maddi ve manevi tatminin verim getirdiğini söyledi.

Nüfusun yüzde 25’i Y Kuşağı oldu. Şirketler hızlı terfili çözüm buldu
Şirketler 1980-1999arası doğan ve Y kuşağı olarak adlandırılan, hızlı terfi edip eğlenerek çalışmak isteyen yeni nesil jenerasyonu verimli çalıştırabilmek için kolları sıvadı. Microsoft, Unilever, Coca-Cola, IBM, Apple, P&G, Turkcell ve HSBC gibi şirketler kariyer hırsı ve sabırsızlık özelliği nedeniyle diğer çalışanlarla sıklıkla sorun yaşayabilen Y Kuşağı’nı mutlu edecek çözümlere odaklandı.

1980-1999 arası doğan ve insan kaynakları literatürüne ‘Y kuşağı’ olarak geçen jenerasyonun ‘yönetici olma hırsı’ İnsan Kaynakları (İK) politikalarını yeniden şekillendirdi; şirketler parlak ama iş sadakati düşük gençleri verimli çalıştırmak için kolları sıvadı. Dünyada Microsoft, Unilever, Coca-Cola, IBM, Apple, P&G, Xerox, Chicago Abbott Laboratuarları gibi şirketler Y kuşağına yönelik çözümleri ile dikkat çekerken Türkiye’de ise Turkcell ve HSBC gibi şirketler yolun daha başındayken gözlerini en tepeye diken bu gençler için İK çözümleri üretiyor. Bir önceki kuşağın aksine Y kuşağını daha hızlı terfi ettirip, işte ve iş dışında daha keyifli vakit geçirmeleri için avantajlar sunan ve ödül sistemiyle bağlılıklarını arttıran şirketlere hergün yenisi ekleniyor.

Kimdir bu Y kuşağı?
‘Y kuşağı Türkiye nüfusunun yaklaşık yüzde 25’ini kapsıyor. Bu kişilerin 5-10 yıl içinde yönetici pozisyonlarında olmalarını bekliyoruz” diyen HRM Danışmanlık’ın Kurucusu Aylin Coşkunoğlu Nazlıaka , Y Kuşağı’nın tipik özellikleri hakkında şu bilgileri verdi: “Bu kuşak bireyci ve girişimcidir. En önemli ortak özellikleri kendilerine güven, özgürlüğüne düşkün ve seçici kişiler olmalarıdır. Ayrıca hız ve teknoloji tutkunluğu da ortak paydalarıdır. Yüksek adaptasyon becerileri ve bireysel karar alma eğilimleri onları önceki kuşaklardan ayıran diğer belirleyici özelliklerdir. Kurusal yapılar içindeki mekanizmaları çok fazla benimsemiyorlar ve hatta mümkün olduğunca uzak kalmayı tercih ediyorlar. İş hayatına bakış açılarında ‘iş ve yaşam dengesini sağlamak’ önemli bir pay sahibi. Sadakat duyguları düşüktür.”

Tahammülleri az
Y Kuşağı’nın değişime, kendileri gösterme fırsatına ve yaratıcılığa çok hevesli olduklarına dikkat çeken Nazlıaka, “Aynı anda birçok işler ilgili hayalleri ve paralel kariyer planları var. Bu yüzden şirketler ve İK departmanları onları tatmin etmek için yaratıcı ve güncel uygulamalar geliştirmek zorundalar. Sürekli öğrenmeye, işte eğlence ve tutku arayışına, beklentilerini anında gerçekleştirmek eğilimine, yetki arzusuna sahipler; iş ve özel yaşam arasında denge kurma isteği belirgin özellikleri. Bu yüzden terfi olanakları ararlar.kendi uygun bulduğu zaman geri bildirim yapar ve almak isterler. Eleştiriye tahammülü az olduğu için IK departmanlarının gelişim faaliyetlerine ağırlık vermesi bu kuşam için uygun bir yaklaşım” diyor.

İlk günden CEO koltuğuna göz dikiyor

Önceki kuşaklara göre daha çok bireyci ve girişimci
Kendine güveni ve özgürlüğüne düşkünlüğü ile dikkat çekiyor
Her işi kabul etmiyor, önlerinin açık olduğu kurum ve pozisyonları tercih ediyorlar
Bulundukları ortama adaptasyonu ile insan kaynakları tarafından tercih ediliyorlar
Kurumsal ‘formaliteler’ onları bağlamıyor
Bu durum finans gibi kuralların bol olduğu sektörlerde sorun yaratıyor
İş sadakatleri çok düşük
Onları emir vererek çalıştıramıyorsunuz. Katılımcı oldukları sürece verimliler
Hırslılar, rekabetten korkmuyorlar ve çok kısa sürede yükselmek istiyorlar
Yükselme hırsları diğer jenerasyonlarla sorun yaşamalarına neden oluyor
Daha ilk günden gözlerini ‘genel müdür koltuğu’na dikmeleri, bunu her ortamda açık yüreklilikle dile getirmeleri ve google’da ‘nasıl CEO olunur’u aramaları, sadece İK yöneticilerini değil, kurumdaki herkesi tedirgin ediyor
Muhtemelen şu an çalıştıkları şirketlere daha lise çağlarında karar vermiş oluyorlar

Siz onları mülakata alırken onlar aynısını size yapıyor
Nazlıaka; “Biz Y kuşağını işe alırken en çok fark yaratan nokta olarak şunu görüyoruz; siz onları mülakata alıp değerlendirirken onlarda sizi ve şirketinizi mülakata alıyorlar. Daha çok kendini düşünen, hırslı, rekabeti seven bir çalışan profili oluşturuyorlar. Daha çok yetki ve takdir, daha az kontrol istiyorlar. Çoğunlukla finans, bilişim ve reklam sektörlerinde çalışan bu kuşağın en büyük özelliği davranış kalıpları; sorgulayıcı ve girişimci yapıya sahipler. Bu kuşak, kendi kendileri için doğru olan işi bulduğunda çok yüksek performans gösteriyorlar. Onlara yöneticiden ziyade arkadaş gibi yaklaşmak, kalıcı ve aidiyet duygusu yüksek çalışanlar olmalarını sağlıyor” dedi.

Türkcell’de çalışanların yüzde 50’si Y Kuşağı!
Turkcell iş destekten sorumlu Genel Müdür Yardımcısı ve Türkiye Personel Yönetimi Derneği (PERYÖN) Başkanı Selen Kocabaş, “Turkcell Grubumuzda 11 bin çalışanı olan bir aile olarak yüzde 50 üzerinde çalışanımız Y jenerasyonu. Günümüzde ‘Y kuşağı’ olarak adlandırılan kuşağın özellikleri, beklentileri çok farklı ve bu nesil artarak iş hayatında yerini almakta. Genç kuşak, işini mutlaka severek yapmak, kendini yaptığı işe, ürettiği şirkete ait hissetmek istiyor. Yaratıcı ve girişimci özelliklerinin yanı sıra; seçici, sabırsız ve otoriteye meydan okuyan da bir nesil var” diyor. Turkcell olarak çalışanların memnuniyetini en üst seviyeye taşımak için ek menfaat programları sunduklarını belirten Kocabaş, “Çalışanlarımızın yaşam tarzlarına ve farklı bireysel ihtiyaçlarına göre ek menfaatlerini kendilerinin oluşturmasına imkân sağlayan esnek menfaat uygulamamız Flex Menu’yu 2007’de projelendirerek, 2008 yılı başında hayata geçirdik. Flex Menu ile tüm çalışanlara ihtiyacı olsa da olmasa da sunulan tek tip standart ek menfaat programları yerine, çalışanlarımızın insiyatif kullanarak, kendilerine en uygun menfaat paketlerini oluşturabilmelerini hedefledik. Bu da çalışanlarımıza özgürlük sağlıyor. Çalışanlara yönelik sosyal aktivitelere oldukça önem veren bir şirketiz. Türkcell’de ofisten geç saatte çıktığımız bir gün koridorlardan geçerken bir odadan keman sesleri, başka bir odadan tiyatro grubunun çalışmalarını duyabilir, bir başka köşede sihirbazlık yapan birilerini görebilirsiniz.

17 Ocak 2011 Akşam Gazetesi